top of page

OEFENING: Dankbaarheid


Veel van mijn cliënten worstelen met een onrust en wensen meer in het nu te leven. Echter is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het leven racet aan ons voorbij, werk, huishouden, familie, vrienden, sporten en bam; de dag is weer om. We hebben eigenlijk alles en toch zijn we niet gelukkig. Hoe kan dat toch? Wellicht omdat we niet de tijd nemen hierbij stil te staan. Het is een kwestie van gewoonte. We scrollen door onze Instagram-feed, of zetten Netflix aan in onze vrije tijd. Echter wordt zo onze ‘vrije’ tijd gevuld met prikkels die in het algemeen niet veel bijdragen aan ons geluksgevoel. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dankbaarheid wél bijdraagt aan dat geluksgevoel. Dankbaarheid verbetert je humeur en verlaagt je stresslevel, het kan zelfs je immuunsysteem versterken en bloeddruk verlagen.*


Daarom deze simpele oefening die jou een stukje meer in het nu brengt en uiteindelijk bijdraagt aan je algemeen geluksgevoel.


WAT JE NODIG HEBT:

- Notebook of vel papier

- Pen

- Vijf minuten per dag


OEFENING:

Zoek een moment in je dag waar je vijf minuten echt vrij bent. Ga op dit moment ergens zitten waar je ook niet gestoord kan worden en geen andere prikkels ontvangt: tv uit, telefoon uit. Ik doe het zelf altijd voordat ik ga slapen en heb op mijn nachtkastje mijn notebook en pen liggen.


Pak je notebook en pen. TIP: Om het momentje nog leuker te maken kun je een mooi en apart schriftje/boekje kopen. Het oog wil ook wat en het staat daarbij hartstikke leuk op je nachtkastje. Idem voor de pen: maak er je dankbaarheidspen van die je enkel voor de dankbaarheidsoefening gebruikt. Het is natuurlijk geen must, een gewoon vel papier met potlood werkt natuurlijk hetzelfde.


Dit boekje heb ik van een vriendin gekregen, maar is nog steeds te koop.



Als je eenmaal ongestoord zit, noteer dan vijf dingen waar je dankbaar voor bent op dat moment. En dan niet algemeen: eten, het weer, mijn partner, een vriendin. Maar specifiek: de zon die vandaag naar binnen scheen terwijl ik aan het werk was, een vriendin die mij belde sinds lange tijd, mijn partner die voor mij gekookt had.


Herhaal dit iedere dag voor een week lang en blik dan terug wat het voor je geluk gedaan heeft? Vast wel wat schat ik zo 😉 En het wordt nog beter. Dit geluksgevoel blijft opbouwen en dus bijdragen aan een verhoogd geluksgevoel, hoe langer je het blijft doen. Na 6 maanden zal deze dagelijkse dankbaarbeid jouw geluksgevoel met wel 10%** verhogen. Een ander mooie bijkomstigheid - niet helemaal onwenselijk is de huidige tijd- is dat dagelijkse dankbaarheid nog een sterker effect op jouw posititeit: dagelijkse dankbaarheid verhoogd je optimisme zelfs met 15%** Heb je nog niet genoeg redenen om dit te gaan toepassen, lees dan dit artikel van Happier Human voor nog meer voordelen van het uitoefenen van dankbaarheid.


Ik doe het (bijna) dagelijks – ja ik ben ook maar een mens – maar het geeft mij altijd een besef van de dingen die ik wel heb, en minder bezig ben met de dingen die ik niet heb in mijn leven. We zijn vaak te veel bezig met dat laatste, waardoor we al het moois vlak voor onze neus vergeten. Uiteindelijk kun je je dit als gewoonte aanleren en draag je op deze makkelijke manier - helemaal zelf- bij aan je dagelijks geluksgevoel.


Wees niet te streng voor jezelf. Een dagje vergeten is helemaal niet erg, dat gebeurt mij ook.


ENJOY!


*Bron: Yale University - The Science of Well-Being, Week 2 by Professor Laurie Santos.

**Bron: a1. Positive Psychology Progress (2005, Seligman, M. P., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C.) a2. Counting Blessings Versus Burdens: An Experimental Investigation of Gratitude and Subjective Well-Being in Daily Lifea3. Gratitude Uniquely Predicts Satisfaction with Life: Incremental Validity Above the Domains and Facets of the Five Factor Model



bottom of page