PicfxFile 8.JPG

ACT

Acceptance and Commitment Therapy

Het kan zo zijn dat jij geen hulpvraag of ontwikkelpunt hebt, je kan misschien niet eens nadenken over waarheen je zou willen groeien of ontwikkelen. Voor jou is de aanleiding waarom je op deze site bent, dat je last hebt van klachten: (faal)angst, burnout, depressieve gevoelens, rouw, eetproblemen, verslaving of misschien heb je fysieke klachten waar geen remedie voor gevonden kan worden. 

Allereerst, wat rot voor jou. 

Dat kan flink vervelend zijn om hiermee te leven. 

Bij chronische pijn of andere fysieke klachten kan dit mentaal zwaar wegen. De weg naar herstel of het uitblijven hiervan, misschien gaat het langzamer dan gehoopt. Eigenlijk moet je blij zijn dat je nog leeft… maar ook ben je boos op wat je misschien (tijdelijk) niet kan. Je hebt een spaghetti aan gedachtes over wat je allemaal zou willen, moeten, niet kan en wel wil. Dit zorgt voor onvrede, worsteling en kost nog eens extra energie. Een vicieuze cirkel die jouw fysieke pijn nog eens belaadt met mentaal lijden. Hartstikke k*t gewoon. 

Zo is het ook met die negatieve gevoelens zoals bijvoorbeeld angst of burnout. Je ‘moet’ door en je ‘wil’ hiervan af. Het belemmert je leven en je staat misschien zelfs een beetje stil. Misschien heb je al verschillende dingen geprobeerd in therapie of andere manieren om controle te krijgen over deze vervelende gevoelens en gedachtes. Om het op te lossen… maar helaas.

 

Toch ben je hier.

Eigenlijk wil jij het liefste van mij een wonderdrankje, waardoor je er in 1 keer van je misère vanaf komt.

Het slechte nieuws is, ACT is niet dat wonderdrankje waar je misschien op hoopte. Maar het goede nieuws is, dat we via ACT leren op een nieuwe manier naar jouw gedachtes te kijken en zo jouw leven een stuk ‘lichter’ maken. Het uiteindelijke doel van ACT is dat je weer gaat handelen op basis van je waarden, met daarbij acceptatie betreft psychische barrières en focus op dingen die voor jou belangrijk zijn.  Wil je meer hierover weten? Plan een gratis telefoongesprek. 

Work with me.

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een relatief nieuwe stroming in de gedragstherapie, en brengt het beste van verschillende methodes en therapieën samen. ACT wordt toegepast bij een veelheid aan psychische problemen, in verschillende settings. Het is een wetenschappelijk onderbouwde therapie, wat betekent dat het dus is bewezen te helpen bij deze problemen. 

Een ACT traject start net als een coach traject met een intake. Op basis hiervan krijg ik een beter beeld van jouw situatie en kunnen we bepalen of ACT voor jou een passend programma is en vooral voor jou goed voelt. Mocht ik tijdens deze intake voelen dat ik niet degene ben die jou kan helpen verwijs ik je eventueel door naar een andere specialist. Lees hieronder ook meer over het verschil tussen coaching en ACT. 

 

Programma

Gezien de ACT methode een wetenschappelijk onderbouwde gedragstherapie is, werk ik ook volgens de 'agenda' van ACT voor het behalen van resultaat. Een ACT traject bestaat uit (minimaal) 8 sessies (excl. intake) die wekelijks/tweewekelijks plaatsvinden.  In totaal zijn we dus minimaal 3 maanden met elkaar bezig, waarbij we ook buiten de sessies werken. Via een app krijg je huiswerk en opdrachten: allemaal heel erg leuk en soms een beetje gek. Maar dat is ACT. Na deze 3 maanden ben je bekend met de fundamenten en inzichten om zelf te leven volgens ACT, maar we kunnen altijd nog ondersteunende sessies inplannen als jij daar behoefte aan hebt. 

 

De kosten voor ACT traject zijn vanaf € 1.200,-  (particulier tarief): dit is incl. de intake, 8 sessies, app-gebruik (leesvoer, opdrachten, huiswerk), tussentijds contact (buiten de sessies). Mocht je meer sessies nodig hebben bekijken we dit samen tijdens de intake of verlengen een lopend traject.

 

Het verschil tussen ACT & coaching

De twee gaan hand in hand met elkaar. Zo zal ik zeker coaching technieken gebruiken in een ACT traject en raken we in een coach traject vast eens een ACT onderwerp wat een waardevolle toevoeging kan zijn voor jouw proces. Het verschil is dat ik bij coaching minimale inbreng/sturing heb en bij ACT meer uitleg en sturing geef op basis van het ACT programma. 

Coaching begint meestal met een hulpvraag. Je functioneert in de breedte van je leven, maar loopt ergens vast (werk/relatie/gezin/jezelf) en weet niet hoe je verder moet. Coaching is gericht om bewustwording te creëren en het nemen van eigen verantwoordelijkheid te activeren. Simpel gezegd: door onze sessies krijg jij inzicht in wie je bent en wat je écht wil (en wat jou dus ook écht gelukkig maakt), vervolgens ga je hiernaar acteren en verandering/ontwikkeling starten. Ik werk resultaatgericht, dus jouw doel zal tevens geformuleerd worden in een concreet resultaat. Samen gaan we de weg richting jou doel bewandelen. Mocht ik iets vanuit ACT zien aansluiten op jou proces en dit willen inbrengen, gaat dit altijd in overleg. Het gaat er bij coaching namelijk niet om wat IK zeg, maar waar jij mee komt en heen wilt.  

ACT wordt meestal toegepast naar aanleiding van klachten die jij ervaart, zoals angst, depressieve gevoelens, chronische pijn, stress of burnout. Deze klachten zijn zodanig, dat ze het functioneren (in de breedte van je leven) belemmeren. ACT is een therapievorm, met gerichte opdrachten, voorbeelden, metaforen, allen gericht om jou op een nieuwe manier met je gedachtes te laten omgaan. Het werkt dan ook via een ‘vaste’ agenda, wat betekent dat ik meer zal sturen in onze gesprekken dan bij coaching. Daarbij zal ik regelmatig uitleg geven, zullen we samen opdrachten doen tijdens de sessies, krijg je huiswerk mee en zullen we dit ook weer bespreken. Het uiteindelijke doel van ACT is om je relatie met je gedachtes te vernieuwen. Zodat jij ‘lichter’ en waardevol leven kan gaan leven, ongeacht je klachten/gevoelens. 

Dat laatste klinkt misschien tegenstrijdig, maar is in 1 zin wat ACT doet.

PS: Er is hierin geen foute keuze. Het is al superknap dat jij aan jezelf wil werken en een gelukkig en betekenisvol leven wil leiden: dat verdien je namelijk ook! Voor mijzelf als jou coach/therapeut werkt het helder om deze twee trajecten los van elkaar aan te bieden. Maar het is niet in beton gegoten. Soms beginnen we met een coaching traject en komen we erachter dat er eerst ACT nodig is om anders om te gaan met je gedachtes, voordat je die gewenste verandering of ontwikkeling kan bewerkstelligen in je leven. En soms komt ACT te vroeg, dan is er eerst nog meer bewustzijn en verantwoordelijkheid nodig om de bereid te zijn het ACT programma te doorlopen. Alles gaat in overleg en op basis van wat er bij jou past. 

*Ben jij werkgever en wil je coaching/ACT aanbieden aan werknemers of kun jij als werknemer dit via jouw werkgever laten lopen? Neem dan even contact met mij op  over de mogelijkheden en zakelijke tarieven. 

 

*De kosten van een losse intake worden in mindering gebracht wanneer jij een coachtraject met mij start. 

 

Belangrijk: Coaching/ACT wordt niet vergoed door jouw zorgverzekering, maar wanneer het een werk gerelateerde hulpvraag betreft kun je dit misschien afstemmen met je werkgever. Neem hiervoor contact op met jouw leidinggevende of personeelszaken. Twijfel je hierover, dan mag je ook altijd contact met mij opnemen.